Historische Aufführungspraxis mit Concerto Brandenburg
Alle Orchesterinstrumente haben sich im Laufe von Jahrhunderten weiterentwickelt; Spieltechnik und Klang veränderten sich. Das Studium und der sensible Vergleich alter Quellen und die Spielpraxis mit den historischen Instrumenten ermöglicht eine technische und emotionale Annäherung der Historischen Aufführungspraxis an authentische Klangerlebnisse der jeweiligen Musikepoche: Frühbarock, Barock, Klassik, Romantik.
Die deutlichsten Unterschiede:
Der Stimmton liegt je nach Epoche 10-50 Hz unter dem eines modernen Orchesters. Die Saiten der Streichinstrumente sind aus Darm statt aus Metall gefertigt, klingen daher weicher und sind modulationsfähiger. Die Form der Bögen (noch nicht konkav nach außen gebogen) ermöglicht das virtuose Spiel barocker Tonfiguren. Auf den Holzblasinstrumenten findet man Grifflöcher und nur wenige Klappen. Blechblasinstrumente besitzen keine Ventile und enge Mensuren, aber große Rohrlängen.
Die historischen Epochen:
Barock
Zentrales Thema ist die Darstellung von Affekten, menschlichen Leidenschaften und Seelenzuständen.
Schlagwörter:
Generalbass / Basso continuo
Fuge, Concerto grosso, Suite, Kantate, Oratorium, Oper
Bach in Leipzig
Friedrich der Große in Berlin
Monteverdi, Vivaldi, Händel, Telemann
Klassik
Motto ist Vereinfachung, d.h. eine Melodie mit Begleitakkorden
Schlagwörter:
Zeitalter der Aufklärung mit bürgerlicher Kultur und öffentlichem Musikleben
Tempo- und dynamische Angaben werden genauer
Sinfonie, Solosonate, Streichquartett
Wiener Klassik mit Haydn, Mozart, Beethoven
Romantik
Hauptanliegen ist der Ausdruck von Sehnsüchten, Traumwelten, Phantasien und Gefühlen.
Schlagwörter:
Revolutionen, beginnende Industrialisierung
Größere Lautstärken und Temposchwankungen
Viel Chromatik; Harmonik geht an die Grenzen der Tonalität
Riesenbesetzungen im Orchester
Klavier wird Hauptinstrument
Kunstlied, Sonate, sinfonische Dichtung, Sinfonie, Musikdrama
Schubert, Mendelssohn, Schumann, Wagner, Brahms
Historical performance practice with Concerto Brandenburg
All orchestra instruments have evolved over the course of the centuries. Performance technique and sound ideal has changed. Through study and sensitive comparison of historic sources Concerto Brandenburg recreates the authentic sound and emotional experience of each respective musical era; early Baroque, Baroque, classical, romantic.
A clear difference
Modern string instruments use metal strings while historical string instruments have natural gut strings, creating a softer timbre and allowing for more modulation in the tone. Bows of the Baroque period are outwardly curved, allowing for virtuoso Baroque passaages. In the wind instruments a notable difference is fewer tone holes with keys. Brass intruments have no valves. Depending on the period the pitch of the historic orchestra will be 10-50 Hz under that of a modern day orchestra.
The historical epochs
Baroque c. 1600 to c. 1750
A central theme of this period was the representation of human passions, emotions, and states of the soul. In this rich and inventive musical era the foundations for the orchestra we know today were laid as well as the opera, concerto, sonata and cantata. The harpsichord was invented in this epoch and all instrumental groups evolved greatly in construction and performance technique.
Keywords for thought in this era might include:
Generalbass / Basso continuo
Fugue, Concerto grosso, Suite, Cantata, Oratorium, Opera
Bach in Leipzig
Friedrich the Great in Berlin
Monteverdi, Vivaldi, Händel, Telemann.
Classical Period c.1750 to c.1830
Following the elaborate compositions of the Baroque came a strong desire for clarity in structure and simplification. The sonata form was developed in the classical era, allowing for the ideals of beauty and emotion within the constrains of a simplified and clear structure. In this time we had the Age of Enlightenment with a prospering bourgeois culture and public music life.
Keywords for thought in this era
Symphony, solo sonate, string quartet, Vienna classical scene, Haydn, Mozart, Beethoven.
Romantic Period c. 1830 to c.1930
Parallel to the beginnings of industrialization, revolution and nationalism, a central concern in this musical era is the expression of desires, dream worlds, fantasies and feelings. Here we experience larger orchestras, with more volume, chromatic, and tempo changes. Compositions with an increasingly expanded harmony will eventually push to the very borders of tonality.
Keywords for this era
Virtuoso, piano as a solo instrument, symphonic poem, sonata, symphony, opera, music drama, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Wagner, Brahms.